Att hålla sig i trim på äldre dagar

healthy-old-age-coupleDet är bra för både kropp och själ att hålla sig någorlunda i form och det är aldrig för sent att börja. Är man 60, 70, 80 eller 90 kan man fortfarande göra livet friskare och roligare genom att röra på sig och även om det värker lite här och där finns det många alternativ tack vare modern teknologi.

Bland det bästa en människa kan göra, oavsett ålder, är att röra på sig naturligt. Läkare rekommenderar att man promenerar mycket och har man möjlighet är det bra att öka på takten så att pulsen slår lite extra. Genom att skaffa sig en stegräknare eller ladda ner en app på telefonen kan man dessutom hålla kolla på sin träning. Går man runt 10 000 steg om dagen gör man kroppen en stor tjänst på alla sätt och vis.

För äldre passar det alldeles mycket att skaffa sig en Fitbit. Det är en slags klocka som man sätter på vristen och som förutom att visa tid och räkna steg kan mäta ens kroppsvikt, kaloriförbrukning, avstånd man avverkar, hastighet, höjdskillnader när man går i backar och hur många trappsteg man avverkat. Man kan anpassa apparaten efter den typ av sport man sysslar med och man kan till och med skaffa sig vattentäta Fitbits för att mäta hur mycket man simmar. Efteråt laddar man upp sina resultat mot en hemsida och på så sätt kan man föra loggbok över sina prestationer eller dela med sig till vänner för att inspirera dem eller kanske tävla mot varandra.

Wii är ett annat roligt alternativ där man i vardagsrummet kan syssla med allt från slalom till pingpong och dans. Det finns en mängd olika program och tillbehör och man kan antingen delta ensam eller i sällskap med andra. Vem säger att man måste upp i skidliften för att tävla mot Stenmark?